Halaman

Khamis, 13 Januari 2011

Home » » Penuaan : Penjagaan kulit

Penuaan : Penjagaan kulit

Cuba anda perhatikan kulit wajah anda, adakah anda mempunyai tanda kerutan halus di bawah mata? Jika ada, bererti kulit anda sedang mengalami proses penuaan. Proses penuaan mula terjadi di saat anda berusia 25 tahun, di mana terjadi perubahan dan penurunan pada sensitivi, tekstur, dan fleksibiliti kulit.



KULIT BERMINYAK LEBIH AWET MUDA? Kulit kering cenderung cepat menua kerana memiliki kulit yang lebih tipis berbanding wanita dengan jenis kulit berminyak. Namun, keduanya tetap mengalami proses penuaan yang sama. 

Ciri-ciri kulit yang mengalami penuaan? Garis dan kerutan lebih jelas, warna kulit tidak rata, timbul bintik hitam, coklat, atau putih, kulit kusam dan kasar, serta elastisiti kulit menurun.

AKIBAT METABOLISME TUBUH MENURUN. Pertambahan usia menyebabkan turunnya metabolisme tubuh sehingga produksi sejumlah protein penting yang mempertahankan struktur kulit berkurangan. Ini mengakibatkan hilangnya kemampuan sel dalam menghasilkan komponen yang diperlukan untuk mempertahankan kulit yang sihat.

Ada beberapa faktor yang memengaruhi proses penuaan, iaitu:
Turunnya metabolisme tubuh yang mengakibatkan turunnya sejumlah protein yang diperlukan untuk mempertahankan struktur kulit. Kemampuan sel untuk memperbaharui diri berkurangan. Faktor sekeliling dan gaya hidup yang tidak sihat juga memainkan peranan penting pada tubuh anda.

KEBIASAAN GAYA HIDUP YANG SIHAT
  • Hidup sIhat, mengelakkan stress dan tidak melakukan diet terlalu ketat.
  • Mengambil suplemen makanan, hormon, dan vitamin.
  • Tidak pernah lupa memakain krim sunblock.
  • Menyapu krim anti aging pada pagi dan malam hari.
  • Mengambil produk antioksidan, seperti vitamin A, C, E, dan teh hijau.
FUNGSI ANTIOKSIDAN
Antioksidan berfungsi melindungi kulit dengan menghentikan serangan pada sel kulit dengan cara memakan, minum dan sapuan pada kulit. Berikut merupakan beberapa antioksidan dengan manfaat masing-masing
  • Vitamin A, sangat penting pada masa pertumbuhan tubuh, memelihara kulit, tulang, organ dan meningkatkan kekebalan tubuh.
  • Beta Carotene (pro-vitamin A), merupakan pelawan radikal bebas dan meningkatkan kekebalan tubuh.
  • Vitamin C, merupakan antioksidan yang kuat dan melindungi sel agar terhindar dari kerosakan karena radikal bebas.
  • Vitamin E, diperlukan dalam mencegah penuaan dan memperbaiki hormon tubuh.
  • Vitamin K, berguna untuk membentuk beberapa protein yang mengatur pembekuan darah dalam tubuh.
Evening Primrose Oil (EPO), dapat dianggap herba penting dalam mengurangi efek penuaan secara umum kerana ia memperbaharui hormon di dalam tubuh, di mana proses penuaan dapat diperlambatkan. Teh hijau, merupakan antioksidan alami yang membantu mengembalikan kemampuan perlindungan alami kulit, meratakan warna kulit, serta mengurangi timbulnya tompokan dan bintik hitam di kulit.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan