Halaman

Rabu, 12 Januari 2011

Home » , , » Tampil cantik dan menawan

Tampil cantik dan menawan

Mari kita mulai dari tangan. Mulai saat ini, berjanjilah pada diri sendiri untuk merawat tangan dengan baik. Hal ini dapat dilakukan dengan cara yang simple. Anda boleh melakukannya  di sela-sela aktiviti kegiatan anda yang sibuk di pejabat.


Tangan yang halus dan lembut adalah impian semua perempuan. Mulailah dengan mengoleskan pelembab tangan sekali atau dua kali dalam sehari disamping mengurut tangan selama 5 – 10 minit. Cara ini akan melancarkan  peredaran darah di samping membantu tumbuhnya sel kulit baru yang lebih sihat.Jangan lupa untuk menghilangkan sel kulit mati pada tangan. Ritual ini seeloknya dilakukan seminggu sekali. Pilih mild exfoliator untuk mengangkat sel kulit mati, kutikula kering yang membuat tangan nampak kering dan tidak sihat.

Kaki anda berbau?

 

Apalagi sekiranya orang perempuan yang mengalaminya. Ini tentu menjadi masalah besar dan memalukan. Kasut berbau, boleh membuat kaki  jadi berbau. Ada tips yang boleh anda ikuti untuk menghindari kaki bau.
Jika Anda ingin membeli kasut, belilah kasut yang berkualiti . Cari kasut yang bahagian dalamnya dibuat dari bahan alami, kerana akan membuat kaki boleh bernafas  dan lebih cepat menyerap peluh. Bahan sintesis akan membuat kaki mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan kerana kurangnya udara masuk.

Jangan merasa untung membeli kasut murah kerana pasti  kualitinya rendah dan kasut anda akan cepat rosak. Lebih baik membeli kasut yang mahal sedikit, namun berkualiti tinggi..

Selain memperhatikan pemilihan kasut, anda juga harus memastikan kaki selalu dalam keadaan bersih. Ketika mandi, bersihkan kaki anda dengan berus kaki atau berus kecil lainnya. Ini berguna untuk mengangkat sel kulit mati yang merupakan salah satu penyebab bau di kaki.

Sebagai alternatif lain, anda dapat merendam kaki dengan air dingin. Setelah itu rendam dengan air hangat. Pori-pori kulit di kaki menjadi bersih dan akan membuat bau di kaki berkurang.

Anda juga disarankan tidak menggunakan kasut yang sama dalam waktu yang lama. Usahakan memakai kasut yang berlainan agar kasut anda sentiasa kering dan tidak lembab.Jangan biarkan kasut dalam keadaan yang basah. Segera keringkan apabila kasut basah. Bila dibiarkan lebih dari sehari, akan menimbulkan bau yang tidak menyenangkan dan kaki anda pun jadi ikut berbau.

Merawat rambut jadi langkah ketiga tampil cantik di 2008.

 

Merawat rambut ternyata tidak semudah menatanya. Dengan sedikit foam dan blow dry, kita boleh mendapat riasan rambut yang indah. Namun untuk merawatnya diperlukan trik-trik khusus.
Terkadang kita tidak menyedari demi mendapatkan dandanan rambut yang bagus, kita mengorbankan kesihatan rambut itu sendiri. Untuk mendapatkan dandanan rambut yang okey sekaligus sihat, ikuti langkah dibawah”-

Sinar matahari dan proses pengeringan rambut yang terlalu kerap akan membuat keindahan rambut berkurangan. Rambut akan menjadi kering juga kusam. Untuk itu secara rutin gunakanlah masker rambut dua kali seminggu. Hal ini akan menjaga kemilau serta kelembaban rambut.
Pastikan anda tahu jenis rambut anda termasuk jenis berminyak, kering, normal atau berkelimumur. Jenis rambut mempunyai rawatan yang berbeza.

Ketika menggunakan hair dryer atau hair iron, sebaiknya gunakan produk pencegah panas khusus rambut. Hal ini untuk mencegah kerosakan rambut akibat panas yang ditimbulkan oleh alat-alat itu.
Untuk melindungi rambut dari sinar matahari yang merosak, sebaiknya ketika keluar ruangan saat cuaca panas, gunakanlah pelindung matahari bagi rambut. Memakai topi atau payung juga dapat melindungi rambut dari sinar matahari secara langsung.

Pilihan makanan yang mengandungi antioksidan

 

Pilih makanan bervitamin A, C, D, dan E. Ini boleh didapati dari buah-buahan seperti oren, strawberri, avokado dan pisang. Tidak lupa juga makanan seperti ikan dan ayam. Sebaliknya, hindari terlalu banyak mengambil makanan berminyak, gula, dan coklat.

Minum air putih sebanyak-banyaknya. Minimal 1.5 liter setiap hari agar tubuh dan kulit tak kekurangan air dan kelihatan segar sentiasa.Selain penjagaan bermula secara dalaman anda juga perlu menggunakan body lotion. Setiap kali selesai mandi, dan sebelum tidur adalah saat yang tepat untuk menyapu losyen ke tubuh anda.

Perlu diingatkan proses detox bermula dari hati (lever) kita.  Hati bekerja keras untuk menyaring zat-zat beracun yang berada di tubuh kita.Oleh itu ubahlah cara pemakanan dan kehidupan seharian kita mulai dari sekarang kerana jika kita berjaya menghindari toxin dari tubuh kita, berbagai penyakit dapat dicegah, tubupun menjadi lebih sihat, segar dan awet muda…..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan