Halaman

Isnin, 4 April 2011

Home » , » Tips Kulit Cantik Dan Sempurna

Tips Kulit Cantik Dan Sempurna

Seiring bertambahnya usia, kulit akan mulai kehilangan elastisitasi, kelembapan, dan kehalusannya.
Usia merupakan faktor utama dari hilangnya keindahan kulit.
Namun proses ini dipercepat oleh radikal bebas yang masuk ke dalam tubuh melalui makanan, toksin, dan sinar UV sehingga menyebabkan perubahan sel-sel kulit dan memicu penuaan dini, keriput, dan bintik penuaan.
Berikut adalah tips untuk mendapatkan kulit yang sempurna dan mempertahankan kelembapan dan elastisitasinya:

1. Antioksidan Topikal (Topical Antioxidant)
Antioksidan adalah bahan kimia spesifik yang dapat melawan radikal bebas. Antioksidan boleh dikonsumsi (dimakan) sehingga membantu dari dalam tubuh, namun boleh juga digunakan sebagai topikal yang dioleskan untuk menyembuhkan sel-sel kulit yang rosak.
Aloe vera atau lidah buaya mengandung polisakarida dan glikoprotein. Ketika sebatian-sebatian ini kontak dengan kulit, maka sebatian tersebut akan merangsang pertumbuhan dan memperbaiki sel-sel kulit.
Lidah buaya biasa digunakan untuk luka terbakar dan iritasi kulit lainnya yang berkhasiat meredakan kesakitan dan anti infllamasi.
Dengan mengoleskan gel lidah buaya segar pada kulit setiap hari akan memberikan sokongan bagi sel-sel kulit untuk memperbaiki kerosakan yang terjadi. Antioksidan topikal lainnya termasuk vitamin A (retinol), vitamin E, dan vitamin C.

2. Membersihkan Kulit dengan Betul
Membersihkan kulit secara teratur merupakan aspek penting dalam perawatan kulit.
Mencuci wajah akan menghilangkan kotoran dan kontaminan lain yang berbahaya, namun pastikan Anda hanya menggunakan sabun dan pembersih yang lembut.
Mandi merupakan rutin biasa sehari-hari, namun mandi wap atau air panas boleh menghilangkan minyak dari permukaan kulit. Mandilah dengan air panas dan bataskan mandian sehingga 15 minit sahaja.
Setelah mandi, keringkan tubuh dengan menepuk-nepukkan secara lembut tuala pada kulit, hindari menggosok tuala pada kulit.
Gerakan menepuk-nepuk ini akan membantu mempertahankan kelembapan kulit sehingga mengurangkan kekeringan.


3. Menjaga Hidrasi Kulit
Cuaca yang ekstrim, baik panas maupun dingin, akan membuat kulit kehilangan kelembapannya. Kulit boleh menjadi kering, berkedut, atau muncul masalah kulit yang lain.
Menjaga kelembapan kulit akan mempertahankan elastisitasi dan kekuatan kulit. Apabila mengeringkan tubuh selepas mandi, oleskan pelembap pada kulit Anda.
Untuk kulit yang terlalu kering, oleskan baby oil ke kawasan kulit kering tersebut ketika kulit masih basah setelah mandi.
Selain merawat kelembapan kulit dari luar, Anda juga harus mengimbangi menghidrasi kulit dari dalam tubuh. Pastikan untuk minum air sekurang-kurangnya 2 liter setiap hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan